Välkommen till medgravyr.se din presentsida på nätet

Info & Köpvillkor

Vi älskar våra kunder och gör allt för att alla skall vara 100% nöjda med oss som leverantör.

Vi är ett etablerat och stabilt företag och att ha en bra kundservice ser vi som väldigt viktigt.

Här nedan kan du läsa om våra köpvillkor.

Det viktigaste är att veta att förädlade produkter (med brodyr, med gravyr, med tryck) inte är returnerbara.


  1. Priser
  2. Beställning
  3. Orderbekräftelse
  4. Betalningsalternativ
  5. Leveranssätt och fraktkostnad
  6. Leveranstider
  7. Expresshantering
  8. Material och design
  9.  Ångerrätt och öppet Köp i 14 dagar
  10. Skador på paket och ej uthämtade paket
  11. Integritetspolicy & cookies
  12. Om Medgravyr.se


1. Priser

Alla priser är angivna i svenska kronor inklusive 25% moms.

Du ser alltid total summa inklusive frakt i kassan innan du godkänner din beställning.


2. Beställning


Är beställaren under 18 år skall beställningen gå via målsman. Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att vi lider ekonomisk eller annan skada, polisanmäles.

Medgravyr.se förbehåller sig rätten att inte gravera eller trycka ord eller fraser som kan anses stötande.


3. Orderbekräftelse

När du har genomfört ditt köp, skickas automatiskt en orderbekräftelse till den e-postadress som du angett.
Kolla noga igenom din orderbekräftelse så att allt stämmer överens med det du skrivit in. Har du skrivit fel eller om det är något annat som inte stämmer kontaktar du oss omgående via mail: info(at)medgravyr.se.

Det samma gäller om du inte får någon orderbekräftelse skickad till dig, kontakta oss omgående så att vi kan kika på vad felet är.

Kontrollera även din skräppost. Lägg till info(at)medgravyr.se bland betrodda avsändare.


Du får ytterligare e-post & ett SMS från oss då dina varor är packade och på väg till dig.

Det är viktigt att du med jämna mellanrum tittar till din e-post, då det är via e-post vi skickar alla bekräftelser, frågor eller eventuella ändringar gällande din beställning.


4. Betalningsalternativ

Vi använder Klarna Checkout, som gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet.

Du väljer själv om du vill betala med faktura, bankkort eller direktbetalning via din bank.

Klarnas köpvillkor hittar du här 


5. Leveranssätt & fraktkostnad

Vi skickar din order med DHL Servicepoint och fraktkostnaden är 59:- per beställning.

Vi tar ej ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar orsakade av fraktföretaget.

Vi levererar endast till Sverige.


6. Leveranstid

Vi strävar efter att skicka alla beställningar från oss så fort som möjligt.

Normal leveranstid är 4-7 arbetsdagar.
Skulle en produkt inte gå att leverera så meddelar vi det via e-post.


7. Bråttom? Välj expresshantering

Lägg din order innan klockan 12:00 (vardagar) så skickas ordern från oss senast nästkommande vardag.

Expressbeställningar som läggs under helger skickas senast tisdagen efter helgen. 

Paketen levereras med DHL till det servicepoint som ligger närmast din adress. Normalt tar DHL 1 till 2 vardagar på sig att leverera till större delen av Sverige förutom Norrland och Gotland. Generellt gäller 2-3 dagar norr om Hudiksvall. Till Gotland kör DHL ut paket två gånger i veckan.

DHL har en sida där det går att kolla leveranstider från vårt postnummer (41664) till ditt postnummer. Klicka här så kommer du till DHL.

Expresshantering kostar 149:- 

(Vid vissa tillfällen per år som tex runt Jul och helgdagar inaktiveras alternativet för expresshantering)


8. Material och design

Vi strävar alltid efter att göra gravyr och brodyr så lik produktbilden som möjligt.

Medgravyr.se förbehåller sig rätten att göra mindre ändringar så att motivet alltid ser så bra ut som möjligt. Om behovet finns av större ändringar kontaktas kund innan någon ändring sker.

Tänk på att bokstäver har olika form vilket kan påverka helhetsintrycket av motivet.

Många av våra produktbilder är fotomontage och anpassningen av din produkt kan skilja något i opacitet och placering, detta är dock marginellt.

Levande material så som trä och läder ger olika gravyrresultat varje gång och är inget vi kan påverka.


9. Nöjd kund policy, reklamationer och ångerrätt

Vi strävar efter att alla våra kunder skall vara nöjda med oss.

Tag genast kontakt med oss om du av någon anledning inte är nöjd med din vara.

Om du vill reklamera en vara kontakta vår kundtjänst via mail info(at)medgravyr.se

Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. (Gäller inte speciellt tillverkade varor som t.ex. produkter med tydlig personlig prägel enligt kap:2; 11§ av distans & hemköplagen. ) Vi följer Konsumentverkets rekommendationer.

För att få ångra ditt köp krävs att varan är oanvänd och att den returneras i sin orginalförpackning. Det är du som kund som betalar kostnaden för returfrakt.

När vi mottagit varan kontrolleras den och därefter återbetalar vi varans värde.

Frakt- och expeditionsavgift för varan återbetalas ej. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

Återbetalning: När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi tillbaka det belopp du betalat (exkl. frakt- och expeditionsavgift samt ev återköpsavgift). Återbetalningen sker inom 30 dagar.


För ytterligare information om distans och hemförsäljningslagen:

Konsumentverket (länk)

Svensk författningssamling på riksdagens hemsida (länk till lagen)

Observera att personligt graverade, broderade eller tryckta produkter ej är returnerbara enligt kap:2; 11§ av distans & hemköplagen.


Ångerrätten är ej tillämplig för kunder som är företag. För företag gäller Köplagen.

Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar i våra produktbeskrivningar.



10. Skador på paket och ej uthämtade paket

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta hos DHL:s servicepoint ombud och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till DHL:s hantering, skall du kontakta DHL och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med DHL inte kan lösas, tar du kontakt med oss.


Ej uthämtad försändelse

Om du inte hämtar ut din beställning kommer det att skickas tillbaka till Medgravyr som ”Ej uthämtat”. Detta är inte en Retur.

Vi kommer att vänta i 7 dagar på kontakt från dig som beställare för att kunna skicka ut din beställning till dig på nytt. Om vi inte hör av dig inom denna tiden kommer vi att kassera innehållet i din beställning.

Vill du att vi skickar din beställning igen tillkommer en hanteringskostnad på 100 svenska kronor. Denna debiteras i förskott.

Produkter som är förädlade med personlig gravyr eller brodyr omfattas ej av ångerrätt eller avbeställningsrätt, och debiteras till fullo enligt Lagen om Distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) 4 § 1 p respektive Konsumenttjänstlagen (1985:716) 42 §



11. Integritetspolicy

I samband med ditt köp i webshopen godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter för att fullfölja och tillhandahålla den service som du som kund förväntar dig från oss.


Personuppgifter som kommer oss tillhanda i samband med ditt besök på vår webbplats eller köp i webshopen används för att leverera de varor du beställt, göra kreditupplysning i vissa fall, skicka fakturor, skicka nyhetsbrev med tips och erbjudanden från vårt eget sortiment via e-post (du kan när som helst avregistrera dig från nyhetsbrevet), samt även för att administrera och förbättra webbplatsen och hantera förfrågningar från dig gällande dina beställningar och eventuella returer och garantifrågor.


Vi lämnar inte ut dina personuppgifter till någon annan vars syfte är att använda dem i marknadsföring. Dina personuppgifter sparas inte längre än vad som är nödvändigt och du kan när som helst enkelt få de uppgifter vi har sparat om dig i vår databas raderade genom att använda kontakta oss.


Vi sparar och behandlar information om din dator, såsom typ av webbläsare, operativsystem & IP adress samt information om navigeringen på webplatsen, besökets längd och information kring de transaktioner som genomförs. Vi använder olika typer av cookies på webbplatsen. En cookie är en fil som lagras på din dator och används för att flera olika funktioner i webshopen ska fungera korrekt. Cookies används även i marknadsföringssyfte och för att kunna mäta trafiken på vår hemsida. Du kan själv ställa in de typer av cookies du tillåter oss att använda. Detta gör du i cookie-samtyckesfältet mitt på sidan första gången du besöker oss. Vi sparar tre olika typer av cookies och du kan välja att stänga av två av dem,  analys/statistik cookies och marknadsföring/remarketing cookies. Nödvändiga cookies för att webshopen skall fungera går ej att stänga av.


Anställda med kundkontakt har tillgång till dina personuppgifter. I vissa fall har även våra leverantörer tillgång till de personuppgifter som krävs för vårt samarbete med dem. T.ex  har transportbolagen tillgång till dina kontaktuppgifter för att kunna leverera beställda varor. För att skydda dina personuppgifter lagras dessa på servrar som är skyddade med brandväggar och kräver inloggning med lösenord.


Du kan när som helst begära att vi förser dig med alla de personuppgifter vi har kring dig samt även begära att vi tar bort dina personuppgifter från våra system. I de fall informationen inte får raderas kommer den istället att anonymiseras.


Läs mer om cookies här (LÄNK)


12. Om medgravyr.se

Ägs och drivs av Vasaboden AB
Norra Ågatan 10
416 64 Göteborg

Org. 556138-4768

Kontakta oss: info(at)medgravyr.se


Uppdaterades senast 2024-02-07