VANLIGA FRÅGOR

Vad innebär expresshantering?

Expresshantering innebär att din beställning prioriteras och skickas från oss nästkommande vardag.
Vi hanterar och producerar din beställning före alla andra, vilket ökar hastigheten på bearbetningen. Det är viktigt att notera att expresshanteringen enbart påverkar vår interna process och inte hur snabbt DHL levererar paketet till ditt närmaste ombud.

Normalt tar DHL 1 till 2 vardagar för leverans till de flesta delar av Sverige, med undantag för norra Sverige och Gotland, där det kan ta längre tid. För Gotland sker leverans två gånger i veckan.

Expresshanteringen kostar 149:- och kan väljas som ett tillval i kassan när du gör din beställning. Om du vill kolla leveranstiden från vårt postnummer (41664) till ditt postnummer, kan du besöka DHL:s sida med tidtabell genom att klicka här.

Klicka här så kommer du till DHL:s sida med tidtabell
Expresshantering kostar 149:-

Hur lång är leveranstiden?

Leveranstiden varierar beroende på var du bor och produkten du har beställt. Vanligtvis skickas din beställning från oss inom 2-4 arbetsdagar. Efter att paketet har lämnat vårt lager tar det normalt 1-2 dagar för DHL att leverera det till din adress.

För leveranser till norra Sverige och Gotland kan det ta någon extra dag att leverera. Om en produkt av någon anledning inte kan levereras, kommer vi att meddela dig via e-post. Vi strävar alltid efter att hålla dig informerad om din beställningsstatus och eventuella förseningar.

Vad kostar frakten?

Fraktkostnaden är enkel och förmånlig. Vi tillämpar enhetsfrakt, vilket innebär att du betalar en fast fraktavgift på endast 59 kr, oavsett hur mycket eller lite du handlar för.
Om din beställning överstiger 1000 kr, bjuder vi på frakten som en extra förmån för dig.
Om du har bråttom med din beställning, erbjuder vi även expresshantering som kostar 149 kr. Med expresshanteringen kommer din beställning att prioriteras, och vi skickar den redan nästa vardag efter att du har gjort din beställning. Den levereras sedan med vanlig DHL Servicepoint leverans. Detta är ett utmärkt alternativ om du vill ha din beställning snabbare.

Jag har beställt men inte fått någon orderbekräftelse

Om du har gjort en beställning men inte har mottagit en orderbekräftelse, finns det några steg du kan ta:

  • Kontrollera din e-postadress: Se till att du har angett rätt och giltig e-postadress när du lade din beställning. Felaktiga e-postadresser är den vanligaste orsaken till att orderbekräftelser inte kommer fram.

  • Kolla din skräppostmapp: Ibland kan e-postleverantörer placera automatiserade e-postmeddelanden, inklusive orderbekräftelser, i din skräppostmapp. Var säker på att kolla där för att se om din orderbekräftelse har hamnat där.

  • SMS-ordernummer: I samband med din beställning får du även ett SMS med ditt ordernummer. Om du inte har mottagit detta SMS kan det vara så att du antingen har angett fel mobilnummer eller angett ett "hemnummer" istället.

  • Kontakta oss: Om du fortfarande inte hittar din orderbekräftelse eller om du stöter på problem, vänligen kontakta oss via e-post. Vi finns här för att hjälpa dig och se till att du får den information du behöver angående din beställning.
Vad är status på min beställning?

Så fort din beställning kommit in i vårt system skickas ett bekräftelsemail till din epost och ett SMS till din mobil.

När din beställning har lämnat vårt lager får du ett mail och SMS med sändningsnummer och en länk till DHLs hemsida där du kan spåra ditt paket.

Var alltid noga med att kontrollera att du anger din korrekta e-postadress när du lägger din beställning. En felaktig epostadress är den vanligaste orsaken till utebliven orderbekräftelse.

Det kan även vara att din e-postleverantör har ett SPAM-filter som blockerar vissa mail. Har du fortfarande problem med att hitta din orderbekräftelse vänligen hör av dig till oss.

Vilka betalsätt finns?

Vi tillhandahåller Klarna som vår betallösning.De erbjuder fakturabetalning, delbetalning, direktbetalning via bank och Klarna samt kortbetalning.

Skulle ni inte få upp faktura eller delbetalning som alternativ så är det Klarnas kreditsystem som bestämmer det.

Du kan kontakta Klarna direkt när det gäller frågor om detta eftersom det är något som vi inte kan påverka.

Ett samtal till dem kan även klargöra vissa frågetecken så att Klarna ändrar i sitt system och tillåter er att handla mot faktura.

Kontakta Klarna på info@klarna.se eller 08-120 120 10.

Jag saknar min faktura från Klarna för min beställning

Fakturor från Klarna skickas till den e-postadress du angav vid beställning.

Kolla i din mail och ta gärna en titt i din skräppost-mapp eftersom den ibland kan försvinna i spam-filtret.

Kontakta oss med ditt ordernummer om den fortfarande saknas så skickar vi ut den på nytt till dig.

Observera att den följesedel du fick med i din order inte är en faktura.

Kan jag spåra min försändelse när den har skickats?

Ja, när ditt paket skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-postadress och till din mobil.

I leveransbekräftelsen finns en spårningslänk som du kan klicka på för att spåra din försändelse.

När paketet kommit till ditt DHL ombud får du ett SMS från DHL och du kan hämta ut paketet.

Undantagsfall är små försändelser som skickas i vadderat kuvert.

Hämta ut ditt paket och legitimera dig med BankID

DHL har i samarbete med Unifaun skapat en app som heter Mina Paket.

Finns att ladda ner från Apple appstore och Android Google Play.

Med appen kan du via mobilt BankID legitimera dig för att hämta ut ditt paket.

En tjänst som möjliggör att vem som helst i din närhet därefter kan hämta ut paketet åt dig.

Fördelen för den som ska hämta ut paketet är att legitimation inte kommer behöva visas upp hos utlämningsstället.

Ett faktum som förenklar såväl för konsument som ombud.

Kan jag skicka min present direkt till mottagaren?

Ja, du byter leveransadressen i Klarna Checkout.

Vill du att mottagaren INTE skall få orderbekräftelsen måste du fylla i din e-postadress i rutan där du ändrar leveransadressen.

Anger du leveransmottagarens e-postadress kommer mottagaren att få orderbekräftelsemailet från oss.

Hur gör jag en reklamation?

Om du har fått en felaktig eller trasig vara bör du göra en reklamation.

Maila oss på support@medgravyr,se.Ange ditt ordernummer samt beskriv ditt ärende.

Skicka gärna med en bild på varan, detta brukar underlätta reklamationshanteringen för både dig och oss.

Observera att personligt graverade eller tryckta produkter ej är returnerbara enligt kap:2; 11§ av distans & hemköplagen

Är det säkert att handla hos er?

Ja. Klarna använder sig av SSL (Secure Socket Layer) vilket innebär att alla beställningar som genomförs hos oss är krypterade. Det innebär att medgravyr.se inte har tillgång till kortnummer eller annan känslig information.Vid ytterligare frågor angående SSL ber vi dig kontakta Klarna